Visie
’t Schoolhuis in Opwijk is een sterke secundaire vakschool voor jongeren met specifieke onderwijsbehoeften. Jongeren met een attest type 3, type 9 of een verwijzing basisaanbod kunnen hier terecht. De school biedt onderwijs en opvoedkundige ondersteuning op maat binnen 5 beroepsgerichte opleidingen.
De leerlingen leggen een traject af van het observatiejaar tot in de alternerende beroepsopleiding. In een gestructureerde leeromgeving biedt men de mogelijkheid om een goed vakman te worden. Ouders worden nauw betrokken bij het uittekenen van de schoolloopbaan van hun kind.
’t Schoolhuis beschikt over een vakbekwaam, jong, dynamisch en gemotiveerd lerarenkorps. Door zich regelmatig bij te scholen blijven zij op de hoogte van nieuwe technieken, materialen en methodes.
In kleine leergroepen wordt op een gedifferentieerde manier lesgegeven. Leerkrachten houden rekening met de werkpunten van elke leerling, maar hebben ook oog voor de talenten van elk kind. Wij voorzien individuele begeleiding waar nodig.
De leerkrachten werken nauw samen met werkgevers uit het reguliere arbeidsmilieu om de leerlingen voor te bereiden op hun integratie in onze maatschappij. ’t Schoolhuis organiseert voor elke leerling stages in verschillende bedrijven. Naast vakgerichte opleiding spannen wij ons in om onze leerlingen stiptheid, orde en discipline bij te brengen.
Er wordt veel aandacht besteed aan het ontwikkelen van een goede werkhouding. Aandacht voor het welbevinden wordt hoog in het vaandel gedragen. Wij stimuleren iedereen binnen onze school om eerlijk en respectvol met elkaar om te gaan. Doorzettingsvermogen en beleefdheid worden beloond. Door de deelname aan verschillende projecten wordt leerlingen de kans geboden zich zo ruim mogelijk te ontplooien. Een uitgebreid zorgteam pakt moeilijkheden op een structurele wijze aan en beschikt over een netwerk van externe hulpverlening dat voor extra omkadering en hulp kan zorgen.
In deze kleinschalige school, in een landelijke context, maken wij geen onderscheid en kiezen wij voor diversiteit. De nieuwe infrastructuur nodigt uit tot leren.
Het schoolbestuur gaat voluit voor dit sociale engagement.
Auti werking
Sinds september 2017 zijn wij een officiële type 9-school en hebben wij onze werking verder afgestemd op leerlingen met autisme. Het doel van onze autiwerking is onderwijs op maat aanbieden en geleidelijk aan naar integratie in de maatschappij toewerken.
Ons hele team kreeg de 3-daagse basiscursus van Autisme Centraal. De teamleden die lesgeven in de autiwerking volgen op regelmatige basis uitbreidingscursussen.
In het observatiejaar wordt elk jaar een autiklas ingericht, voor leerlingen met een type 9-attest (al dan niet aangevuld met andere leerlingen, die gelijkaardige noden hebben.) Deze leerlingen krijgen algemene vakken in een prikkelarme klas, waar veel structuur geboden wordt. We streven ernaar om deze groep apart sportlessen en lessen levensbeschouwelijke vakken te laten volgen. Daarnaast trachten we zo weinig mogelijk verschillende leerkrachten aan deze groep te laten lesgeven. Op deze manier hebben de leerlingen hun vaste leerkrachten met wie ze een vertrouwensband kunnen opbouwen.
In de opleidingsfase (2de en 3de jaar) volgen de leerlingen met ASS praktijkles samen met de andere leerlingen. We streven naar zoveel mogelijk autivriendelijke aanpassingen binnen de reguliere OV3-werking. Voor algemene vakken worden ze in een aparte kleurengroep ingedeeld en krijgen ze apart les in een gestructureerde omgeving.
In de kwalificatiefase (4de en 5de jaar) zitten de leerlingen met ASS volledig geïntegreerd tussen de andere leerlingen in onze reguliere OV3-werking.


De speeltijden zijn gemeenschappelijk voor alle leerlingen van onze school. Wij bieden ’s middags wel steeds één of meerdere alternatieven aan in kleine groep (PC, crea, sport,..). Algemeen proberen wij in onze school structuur en voorspelbaarheid te creëren door duidelijke communicatie via tv-schermen in de gangen, een mededelingenbord waar ook de foto’s en namen van alle personeelsleden op staan, bordjes aan de lokalen en rijen op de speelplaats, schema’s, picto’s op brieven, mogelijkheid om aan een aparte werkplek te werken in de klas of atelier… Buitenschoolse activiteiten worden steeds goed op voorhand voorbereid met de leerlingen.
Wij besteden veel aandacht aan sociaal-emotioneel leren. Al onze leerlingen krijgen tot en met het 3de jaar wekelijks een les “Leefsleutels”, regelmatig worden ook lessen “Rots en Water” aangeboden. Indien nodig krijgen leerlingen extra sociaal-emotionele ondersteuning en begeleiding door onze orthopedagoge of psychologe.
Per leerling wordt nagegaan welke noden hij/zij heeft en welke aanpassingen we moeten voorzien om de leerling tot basisrust te laten komen, voorbeelden hiervan zijn: geluidsdempende hoofdtelefoon, time-timer, stappenplannen, concentratiescherm, regelmatige time-out bij leerlingbegeleiding, gesprekken met een vaste mentor, aparte plaats in de refter, alternatief aanbieden voor speeltijd en/of refter, externe time-out, …
Vanaf het 4de jaar gaan de leerlingen op stage. Voorbereiding van deze stage dient best zo vroeg mogelijk te beginnen, zowel met de leerling als met de ouders. De duur en spreiding van de stageperiode, de taakinvulling en de stageplaats wordt afgestemd op de individuele noden en mogelijkheden van de leerling.
Regelmatig plannen we een overleg in met alle betrokken partijen: ouders, thuisbegeleidingsdienst, internaat, psycholoog, CLB,… Wij zien de ouders in eerste plaats als ervaringsdeskundigen.
GOK-WERKING
Onze school wil alle leerlingen op maat optimale mogelijkheden bieden om te leren en zichzelf te ontwikkelen en tegelijk uitsluiting, sociale scheiding en discriminatie tegengaan en heeft daarom speciale aandacht om de onderwijsachterstand voor kansarme autochtone en allochtone leerlingen weg te werken en hun integratie te bevorderen.
Alle leerlingen worden in BuSO ’t Schoolhuis op gelijke wijze behandeld en benaderd, zonder evenwel de eigen geaardheid en de individuele eigenschappen van de leerlingen uit het oog te verliezen.
Eigen inbreng, leren samenwerken, begeleide zelfstandigheid, breed evalueren en reflectie moeten de leerling toelaten om tot maximale zelfontplooiing te komen.
Dit kan alleen door een intense samenwerking, een ononderbroken communicatie en voortdurend overleg met alle betrokkenen.
De extra lesuren die de doelgroepleerlingen aan de school opleverden, zoals berekend via de gelijkenkansenindicatoren, worden daartoe op de meest renderende manier ingezet. Er werd voor gekozen deze niet aan één enkele leerkracht toe te bedelen, maar aan verschillende leerkrachten.
Het is de bedoeling dat in de hele school een algemene en blijvende kwaliteitsverbetering wordt gerealiseerd, die aan alle leerlingen ten goede komt en in alle lessen doordringt. Daarom worden de uren niet gebruikt om leerlingen apart te nemen, maar wel om te kijken naar de noden van de individuele autochtone en allochtone leerling. Uit deze noden gaan we in overleg, werken we projecten uit, volgen we nascholingen, geven we onze deskundigheid door, ontwikkelen we lesmateriaal e.d.


Uit zowel de cijfermatige analyse als de personeelsbevraging komt duidelijk naar voor dat wij er op onze school momenteel niet in slagen om de taalachterstand van anderstaligen te compenseren. Heel wat van onze leerlingen hebben een beperkte luister-, spreek-, lees- en schrijfvaardigheid. Ruim 30 % van onze leerlingen is ondermaats functioneel geletterd.
We stellen ook vast dat het grootste deel van onze leerlingen niet graag leest en/of schrijft.
Belangrijk is om bij het lezen niet alleen een tekst te gebruiken die de leerlingen boeit, maar daar ook functionele en uitdagende lees- en schrijfopdrachten aan te koppelen. Er is dus nood aan functionele schrijfopdrachten met een duidelijk schrijfdoel: iemand uitnodigen, een handleiding schrijven, informeren, overtuigen,….
Wij vinden dat deze taalzwakke jongeren niet alleen moeilijker het geboden onderwijs kunnen volgen, maar ook ernstig hinder ondervinden in de transitie van school naar werk.
Wij nemen daarom het gericht aanbod rond taalvaardigheidsonderwijs uitwerken als prioritair thema voor onze GOK-werking.
Om de stimuli met partners uit andere sectoren op te drijven willen wij als extra thema ook de (laagdrempelige) sociale functies opnemen in een netwerk met partners uit andere sectoren deels aansnijden.