Just B
School eigen time out project: Just B
Naast onze reguliere werking op school, hebben we sinds kort ook een eigen alternatief time-out project.
In april 2024 werd “Just B” geboren.
De “B” staat voor “Be, breathe, believe, become,…” ofwel “zijn, in het moment zijn, ademen, geloven in jezelf, veranderen,…”
Doelgroep
Just B is er voor:
- Leerlingen die omwille van specifieke problematiek nood hebben aan meer rust
- Leerlingen die zich moeilijk kunnen handhaven binnen schoolse structuur
- Leerlingen die schoolmoe zijn
- …


Werking
Gedurende 2 dagen per week kunnen leerlingen terecht in Just B. Dit gaat over maximum 3 a 4 leerlingen per dag. Wie toegelaten wordt en voor hoe lang, beslist de klassenraad in overleg met de ouders. Wij stellen wel een minimum voorop van 6 keer deelnemen.
De leerlingen worden begeleid door meester Jurgen, praktijkleerkracht van onze school.
De hele dag begeven ze zich buiten het schooldomein: bij meester Jurgen thuis in Aalst, in een stukje privébos in Wieze of op een andere locatie.
Ze doen samen een hele dag activiteiten in en rond de natuur, bijvoorbeeld: werken in de tuin, hout hakken, wandelen, knutselen met natuurmaterialen, koken, muziek maken,.. maar ook meditatie en ademhalingsoefeningen komen regelmatig aan bod.
Voor, tijdens en na de activiteiten gaat meester Jurgen in gesprek met de leerlingen om hen zo meer inzicht te geven in hun eigen talenten en groeipunten en hen te begeleiden op de weg naar verandering.
De klassenraad maakt een individueel handelingsplan op met enkele sociaal-emotionele doelen waar de leerlingen gedurende deze dagen aan werken en op beoordeeld worden.
Regelmatig wordt op de klassenraad de vooruitgang van de leerling besproken. We trachten de aangeleerde vaardigheden van bij Just B door te trekken naar de klasvloer.
Na afloop van een traject laten we de leerlingen ook een evaluatieformulier invullen.
Visie
Door activiteiten in kleine groep te doen in en rond te natuur, trachten we de leerlingen tot rust te laten komen en in verbinding te gaan met hen.
We willen hen positieve ervaringen laten opdoen zodat ze opnieuw in zichzelf geloven en daardoor meer zelfvertrouwen ontwikkelen.
Via gesprekken proberen we hen inzicht te geven in hun eigen gedrag en uiteindelijk bewustwording te creëren. We begeleiden hen stapsgewijs in het proces naar verandering.
Als onderbouwend kader baseren we ons op de ACT methodiek: Acceptance and commitment therapy. Meester Jurgen volgde een uitgebreide opleiding in deze methodiek.


Dagplanning
Dagplanning
8u40-9u15: verplaatsing naar de locatie met de fietsen van de school of de auto
9u15-10u: kringgesprek bij het kampvuur/ check-in en overlopen dagplanning
10u-10u15: korte meditatie of ademhalingsoefening
10u15-12u: activiteiten
12u-12u30: lunchpauze
12u30-14u30: activiteiten
14u30-14u50: afsluitkring en evaluatie
Omkleden
15u: terugkeer
De leerlingen worden begeleid door meester Jurgen, praktijkleerkracht van onze school.
De hele dag begeven ze zich buiten het schooldomein: bij meester Jurgen thuis in Aalst, in een stukje privébos in Wieze of op een andere locatie.
Ze doen samen een hele dag activiteiten in en rond de natuur, bijvoorbeeld: werken in de tuin, hout hakken, wandelen, knutselen met natuurmaterialen, koken, muziek maken,.. maar ook meditatie en ademhalingsoefeningen komen regelmatig aan bod.
Voor, tijdens en na de activiteiten gaat meester Jurgen in gesprek met de leerlingen om hen zo meer inzicht te geven in hun eigen talenten en groeipunten en hen te begeleiden op de weg naar verandering.
De klassenraad maakt een individueel handelingsplan op met enkele sociaal-emotionele doelen waar de leerlingen gedurende deze dagen aan werken en op beoordeeld worden.
Regelmatig wordt op de klassenraad de vooruitgang van de leerling besproken. We trachten de aangeleerde vaardigheden van bij Just B door te trekken naar de klasvloer.
Na afloop van een traject laten we de leerlingen ook een evaluatieformulier invullen.